In de maand voorafgaande aan mijn vertrek naar Den Helder ben ik begonnen aan een nieuwe serie tekeningen met de titel ‘My digital backyard’.
My digital backyard 4
De eerste weken in Den Helder ben ik rustig gaan zoeken naar bruikbare beelden in de omgeving. Heb ik een begin gemaakt met het bewerken daarvan en heb ik manieren bedacht waarop ik mijn beschreven idee kan vormgeven.
Tegelijkertijd ben ik verder gegaan met het werken aan mijn nieuwe serie.
De serie is een vervolg op Glitches. In dit geval echter betreft het niet een stuk land waar de omgeving vervormd is geraakt door middel van een foutje in de software, maar toont het de beperkingen van Google Maps bij het vorm geven van een 3D beeld. Bij het in kaart brengen van architectonische omgevingen gaat dit vrij goed. Waar het de weergave van de natuur betreft blijkt het echter nog niet zo makkelijk een realistische weergave te bereiken. Bomen lijken meer op abstracte glazen sculpturen waarin een boom gevangen zit of op geometrische bouwsels waarbij de boom als een platte tekening op een drie dimensionale vorm is geplakt.
My digital backyard 1 en 2 (in wording)
My Digital Backyard 3 (in wording)
Het idee voor deze serie ontstond naar aanleiding van een tip van Juliette Verberk over een spannende glitch in Google Street View in de straat om de hoek van mijn studio. Na het bekijken van deze glitch ben ik digitaal gaan rondwandelen in de omgeving van mijn huis en studio in de hoop op nog meer glitches te stuiten. Noemenswaardige glitches vond ik niet. Wel ontdekte ik dat de bomen in mijn eigen tuin er in Google Maps uit zien als een soort abstracte bouwwerken.
Het extreme verschil tussen de natuur en de vormen die deze aanneemt in de computer kan ik goed gebruiken om het idee dat de natuur moet wijken voor de technologische ontwikkelingen te laten zien.
← Back